Proponuję państwu plan działań wychowawczych dla klasy szóstej, który uwzględnia realizację ścieżek międzyprzedmiotowychW planie znajdziecie państwo również zagadnienia z programu profilaktycznego.
Plan działań wychowawczych w klasie VI a. Cele wychowania:
- Uświadomienie przynależności terytorialnej,
- Kształtowanie patriotyzmu lokalnego,
- Kształtowanie właściwych postaw,
- Uczeń:
- potrafi kontrolować swoje zachowania,
- potrafi określać cel i dążyć do jego realizacji,
- dokonuje samooceny,
- wyciąga wnioski,
- planuje swój czas wolny, Realizacja edukacyjnych ścieżek międzyprzedmiotowych.
Ścieżka
|
Temat
|
Treści edukacyjno - wychowawcze
|
Osiągnięcia
|
Edukacja zdrowotna
|
W trosce o własny wygląd.
Jak planować czas wolny?
Czuję się bezpiecznie w mojej szkole.
Ja i moja rodzina, czyli mam ich wsparcie.
Zdrowy tryb życia tzn. stop narkotykom i używkom.
Zagrożenia cywilizacyjne.
|
Codzienna higiena i schludny strój, postawą kształtowania pozytywnego wizerunku samego siebie.
Znaczenie odpoczynku krótszego i dłuższego, potrzeba uprawiania sportu i czynnego spędzania czasu.
Kultura w każdym miejscu przebywania, świadome, racjonalne zachowanie w różnych sytuacjach.
Sytuacja domowa i wpływ na stan emocjonalny i psychiczny dziecka, pomoc w rozwiązywaniu problemów.
Świadomość szkodliwości narkotyków, leków psychotropowych, wiedza na temat życia narkomanów.
Sytuacje zagrożenia zdrowia lub życia, zachowanie w ekstremalnych sytuacjach(pożar, wypadek, burza, kąpiel w niedozwolonym miejscu.
|
Codzienna dbałość o swój wygląd, ubiór szkolny zwykły i galowy.
Świadome dzielenie czasu na naukę i relaks.
Nie stwarzanie sytuacji konfliktowych.
Podejmowanie prób aktywnego podejścia do problemu, szukanie pomocy u innych, przełamywanie strachu przed otwarciem się przed innymi.
Asertywność, czujność wobec zagrożeń, gotowość do poinformowania odpowiednich osób o przypadkach pojawiania się dilerów.
Umiejętność zachowania się w sytuacjach trudnych.
|
Edukacja ekologiczna
|
Regiony ekologiczne w Polsce.
Dzień Ziemi, dlaczego warto o nią dbać?
|
Ochrona przyrody w Polsce i na świecie.
Sposoby oszczędzania zasobów naturalnych.
|
Uczestniczenie w akcjach ekologicznych np. Sprzątanie Świata, zbiórka odpadów.
-//-
|
Edukacja czytelnicza i medialna.
|
Fikcja w przekazach medialnych.
|
Wpływ mediów na życie ludzi, sposób zachowania, radość i niebezpieczeństwa w kontaktach z mediami.
|
Zwracanie uwagi na wpływ mediów na postawy innych. Umiejętność selekcji programów telewizyjnych i komputerowych.
|
Edukacja regionalna
|
Tradycje bożonarodzeniowe w moim domu.
Co ciekawego jest w moim regionie?
|
Pochodzenie i historia mojej rodziny, świętowanie, religia, zwyczaje w moim domu.
Zabytki oraz miejsca nowoczesne.
|
Dostrzeganie ciągłości rodzinnych obrzędów.
Znajomość zabytków naszego regionu. Umiejętność wyboru ciekawego miejsca na spędzenie czasu.
|
Wychowanie patriotyczno - obywatelskie
|
Symbole narodowe i święta narodowe.
|
Dokumenty państwowe, urzędy, treść hymnu , znaczenie świąt państwowych, sylwetki wielkich polaków.
|
Szacunek do symboli, udział w uroczystościach państwowych na terenie szkoły, poważanie osób zasłużonych .
| Tematyka lekcji wychowawczych na rok szkolny 2006/2007
Temat
|
Ścieżka/ program
|
Termin realizacji
|
Uwagi o realizacji
|
1. Wybieramy samorząd klasowy.
|
|
wrzesień
|
|
2. Jestem obywatelem Polski!
|
patriotyczna
|
-//-
|
|
3. Przypomnienie zasad WSO.
|
|
-//-
|
|
4. Prawa i obowiązki. Kodeks koleżeński.
|
p. prof.
|
-//-
|
|
1. Historia Święta Komisji Edukacji Narodowej.
|
patriotyzm
|
październik
|
|
2. Kontrakt ze sobą.
|
|
-//-
|
|
3. Sylwetka Wielkiego Polaka,
Jan Paweł II.
|
patriotyzm
|
-//-
|
|
4. Koleżeństwo i przyjaźń.
|
|
-//-
|
|
1. Jak planować czas wolny?
|
Zdrowotna, ekologiczna
|
Listopad
|
|
2. 11 – listopada-święto narodowe.
|
Patriotyzm
|
-//-
|
|
3. Dostrzegam uczucia innych.
|
p.prof.
|
-//-
|
|
4. Zdrowy tryb życia tzn. stop narkotykom i używkom.
|
Zdrowotna, ekologiczna
|
-//-
|
|
5. Andrzejki „Wieczór wróżb”.
|
|
-//-
|
|
1. Mój strój na różne okazje.
|
Zdrowotne
|
Grudzień
|
|
2. Tradycje bożonarodzeniowe w moim domu.
|
Regionalna
|
-//-
|
|
1. Czuję się bezpiecznie w mojej szkole.
|
p. prof.
|
Styczeń
|
|
2. Pomoc koleżeńska. Stosunek do kolegi niepełnosprawnego.
|
|
-//-
|
|
3. Praca i zabaw. Co wolę, ale co mi da większą korzyść?
|
|
-//-
|
|
4. Nasze postępy w nauce i zachowaniu w I półroczu.
|
|
-//-
|
|
1. Zagrożenia cywilizacyjne.
|
Zdrowotne
|
Luty
|
|
2. Regiony ekologiczne w Polsce.
|
Regionalna
|
-//-
|
|
1. Co ciekawego jest w moim regionie?
|
Regionalna
|
Marzec
|
|
2. Jak spędzić czas wolny w swoim mieście?
|
-//-
|
-//-
|
|
3. Fikcja w przekazach medialnych.
|
Medialna
|
-//-
|
|
4. Ja i moja rodzina, czyli mam ich wsparcie.
|
Zdrowotna
|
-//-
|
|
5. Przed sprawdzianem kompetencji.
|
|
-//-
|
|
1. Kultura bycia.
|
|
Kwiecień
|
|
2. Dzień Ziemi, dlaczego warto o nią dbać?
|
Ekologiczna
|
-//-
|
|
1. Symbole narodowe, Święto Konstytucji 3 maja.
|
Patriotyczne
|
Maj
|
|
2. Idzie lato – kondycja i wypoczynek.
|
Zdrowotna
|
-//-
|
|
3. Gimnazjum moja nowa szkoła.
|
|
-//-
|
|
4. Co zachowamy w pamięci z 13 – ki.
|
|
-//-
|
|
1. Dzień Dziecka- prawa i obowiązki młodego człowieka.
|
p. prof.
|
Czerwiec
|
|
2. Oceniamy zachowanie w II półroczu.
|
|
-//-
|
| Opracowała: Monika Miechowicz |